In Focus

Indian Chronicles: Indian Art of Maligning Pakistan & Befooling the World

Perhaps someone at the helm of affairs in India is highly inspired by the old Hollywood war movies in which a few soldiers easily fight and kill the strongest enemies.



Bard of Blood, Sacred Games, Special Ops, Family Man, and tons of other loosely scripted movies have always shown a silly Bollywood hero penetrate so easily into the strongholds of so-called "Islamic terrorists" who are always "supposedly" backed by Pakistan. No matter how reputed the filmmaker is, the storyline always revolves around the theory that people are being butchered in Balochistan and Gilgit-Baltistan just because Pakistan Army is a group of mercenaries and the whole country is not more than chaotic. Watch a few films, and even a layman can easily comprehend that every time the "big boss" copies the script from the same old book that narrates, malign Pakistan at all costs.
And this it is not just us Pakistanis who bleed and feel the pain because of their hatred, the whole world seems to have realized now that how disrespectful and fabricated India's narrative about Pakistan is.
EU DisinfoLab, an independent non-profit organization focused on researching and tackling sophisticated disinformation campaigns targeting European Union, has investigated and discovered a decades-old digital information network designed by Indians to target Pakistan globally. 
The report that EU DisinfoLab has named "Indian Chronicles" exposes 15 years of digital fraud that Indians have committed not only with Pakistan but also with the entire world. This time, a group of Indians has gone too far to pursue their goal that they didn’t even feel shame or fear any repercussions in mocking the United Nations and its organs.
Although the investigators remain cautious in the report and did not openly label it a covert operation of Research and Analysis Wing (RAW) but at the same time, they provided all the dots that can be linked together for calling it a "state baby."
The crux of this digital fraud is based on "The Big Lie" – repeat a lie often enough, and it becomes the truth.
An extensive investigation in search of the truth reveals the use of strategic tools comprising several hundred fake media outlets (over 750 so far and still counting), creating new NGOs and resurrecting the dead ones. And also, using shadow actors to influence the decision-makers at the United Nations Human Rights Council (UNHRC) and the European Parliament.
At several UN sessions and side meetings, fake characters representing these NGOs lobbied against Pakistan on minorities' rights violations, women's rights violations, and freedom of speech, etc.
Over the period, they managed to create a misinformation bubble and disseminate it successfully through their digital assets – fake media websites, social media, and video services – to malign Pakistan mainly and China, to some extent.
The latest report is a continuation of the previous investigation of last year that partially exposed the network of over 265 websites operating across 65 countries, which traced back to Delhi based Indian holding company owned by the Srivastava family.
But EU DisinfoLab states that it was merely the tip of the iceberg. The magnitude of the latest revelations is just matchless and quite complicated. Ben Nimmo, a disinformation network expert states "the network was one of the most persistent and complex operations." 
Birth of The Syndicate
Both reports establish a direct link between the entire vicious plot and the Srivastava family. It all began by Srivastava Group (SG) in 2005 when an NGO named Commission to Study the Organization of Peace (CSOP) was resurrected under Professor Louis B. Sohn's chairmanship.
The authors of this report (Indian Chronicles) have dedicated the investigation to Professor Louis B. Sohn, who is considered the grandfather of international human rights law in the United States. Prof. Sohn, who remained a member of Harvard Law faculty for 39 years, died in 2006, but his identity was hijacked in 2007 and again in 2011 by SG for resurrecting the defunct CSOP that the Professor founded in the 1930s but became inactive in the late 1970s after getting UN accreditation in 1975.
Interestingly, SG was able to list CSOP as a participant at a UNHRC session in 2007 and then another side event in Washington D.C. in 2011 under Prof. Sohn's representation. Years after his death, the Professor's appearance in these sessions raised eyebrows at DisinfoLab, leading to an extensive investigation.
Additionally, the report further reveals that Ankit Srivastava, who is also the Vice-Chairman of SG and even the editor-in-chief of the New Delhi Times, must have initiated lobbying against Pakistan much earlier than 2005. His presence in Geneva in 1999 when he attended UN meetings representing the Srivastava's think tank such as IINS and the Indian Council of Education is also a testament of similar agenda.
For portraying it as a legitimate lobbying exercise, in the past fifteen years, Ankit Srivastava has either hijacked or resurrected dozens of dead NGOs originally meant to serve a different purpose in various parts of the world. However, their only task now is to safeguard Indian interests by going anti-Pakistan in every way possible.
These NGOs use office addresses that do not exist physically in Europe or the U.S. Most of these organizations in this zombie network, that's what Indian Chronicles calls it, were traced back to Ankit's own Regus office. 
For example, African Regional Agricultural Credit Association (AFRACA) is an active NGO in Africa designed to foster cooperation among government and financial institutions in the field of rural agriculture credit and banking, but the hijacked version of AFRACA in Geneva is found to undermine Pakistan on different forums.
There are many similar cases such as:

  • International Club for Peace Research (ICPR) created in 1995 in Cameroon and became inactive in 2004. It reappeared at the UNHCR from 2009. 
  • Pan African Union for Science and Technology (PAUFST) created in 1987 in Congo and traces of activity from the real organization can’t be found after 2005. A domain name for it was registered on January 20, 2016, similar to other accredited-NGOs’ domain names hosted on IP address with other Srivastava Group owned websites. 
  • International Association for Democracy in Africa (IADA) created in the USA in 1993 and then registered in Niger in January 1994. According to EU DisinfoLab report, “It is unclear whether the real International Association for Democracy in Africa is still active. One of its founders seems to still hold the title of President and was proposed recently by a university in Ivory Coast as a candidate for the Nobel Prize for Peace. We definitely believe that this person is not involved with Indian Chronicles’ affairs in Geneva, and we confidently assume that the name of organisation has been hijacked by Indian Chronicles at UNHRC.” Interestingly, its domain name was registered on the similar date as PAUFT and holds similar connections to Srivastava Group. 
  • The International Institute of Non-Aligned Studies (IINS) is openly managed by the company and the CSOP. 
  • Indian Council of Education (ICE) is openly managed by the company and the CSOP. 
  • The International Club for Peace Research (ICPR). Created in 1995 in Cameroon, its genuine activities stopped in 2004. It re-appeared at the UNHCR from 2009. E-mail and credit card number reveal its ties to Srivastava Group. 
  • The World Environment and Resources Council (WERC) was created in the 1970s. No real meaningful activities in the 2000s can be found. UN’s search portal revealed it to have “same phone number at the UN as the one used to register the icpr-eu.com domain name, thus also tying ICPR to Ankit Srivastava.”
  • United Schools International (USI) was created in 1961 in New Delhi. Research revealed that “usinternational.net is on the same IP address as several other domain names owned by the Srivastava Group” and also registered using a fake persona. The address was also found to be fake. 

Interestingly, these NGOs and tons of other similar organizations are either accredited to the United Nations or associate with other accredited entities to grab slots to speak on UN's floors in various sessions and side meetings, mostly speaking on terrorism, minority rights violations in Pakistan, Kashmir, and Gilgit-Baltistan related issues for constantly hurting the Islamic Republic. 
The investigators also found a fixed pattern, a small group of actors representing multiple NGOs by different ghost names. To name a few, Rahul Malhotra, Raul McKenzie, Maria Rutowicz, and many more whose identities couldn't be verified for being non-existent.
Besides, this network keeps looking for the European parliamentarians seeking an audience and self-promotion and who can be used easily. The network influences them for making public statements against Pakistan at UN's side events – that are comparatively easy to maneuver – and in most cases persuade them to produce op-eds. These articles later find a place on homemade fictitious media websites such as euchronicle.com, EP Today, and later spread through ANI News Agency. Onward, they are amplified, reproduced, and copied on hundreds of fake news sites.
Srivastava Group registered over 750 of these questionable websites that present themselves as news outlets. For example, latimes.com is an original media site, but SG deceives the world with a fake name "The Los Angeles Times" for this purpose. The report found more than 400 such domains registered on Ankit's name using his personal email address and credit card. These domains also represent bogus and shady NGOs and think tanks managed by Srivastava Group. 
Baloch Voice Association, World Sindh Congress, World Baloch Women's Forum, Gilgit Baltistan Studies, Pashtun Tahafuz Movement, Baluch Republican Party, Jammu Kashmir National Awami Party, Global Imam, Indian Imam Organization, Pakistan Imam, Baluchistan House, Pakistani Women are a few of the hundreds of such instances the DisinfoLab unearthed.
These sham organizations extensively employ local students, mostly from Geneva, as interns for protesting on the streets and speaking about human rights violations in Pakistan. 
Dodgy Articles, Sensational Headlines: Attack Where It Hurts the Most
1971 witnessed an organ getting separated from the body. The story doesn't end here for the masterminds. For them, Balochistan, Kashmir, and Gilgit-Baltistan are the pressure points to disintegrate Pakistan. Not only have they spent billions for nurturing hatred among the locals, but they have also been instigating them and portraying a horrific picture in front of the world. 
For this plan, rogue activists have proven worthy of being the perfect henchmen. Their animosity against the motherland is unmatchable.
These shady characters come into action with their own writing or tweeting the controversial content of their comrades. EU DisinfoLab highlights a few of the hundred such articles in its report that can be found underneath for understanding:

  • A Call for Pakistan to Respect its Women and Girls
  • Are Pakistani migrants using Bosnia as a gateway to the European Union?
  • Can Imran Khan be made the saviour of Pakistan's Ahmadiyya?
  • 6,500 Pakistanis among foreign terrorists fighting in Afghanistan
  • "Follow the money" – Pakistan's money laundering and terrorism financing trail
  • Convenient to call out France on Islamophobia, but lips sealed for China

Balochistan, an Easy Target
This well-coordinated syndicate never leaves a chance to undermine the honor of Pakistan. Who doesn't remember the ad campaign in Geneva back in 2017 in the name of "Free Baluchistan" that was designed and sponsored by "Baluchistan House (BH)," apparently an organization that fights for the rights and freedom of Balochistan? In its letter to Swiss authorities, the then Pakistani Ambassador had raised suspicion of BH's association with banned terrorist organization Balochistan Liberation Army (BLA), which is itself backed by India's intelligence agency RAW. The Indian Chronicles reveal that Baluchistan House was founded in 2013 by the Srivastava Group and the management was handed over to Tarek Fatah, a family friend, who runs the anti-Pakistan show as the frontman. 
BH is also responsible for several other anti-Pakistan campaigns, agitations, and conferences in New York, Washington D.C., Ottawa, and Strasbourg.
Target CPEC and China-Pakistan Friendship
The Indian Chronicles unveils another baseless reason to deface CPEC. One of its ghost characters Amjad Ayub Mirza who supposedly belongs to Azad Kashmir is quoted as saying, "Under CPEC our rivers are being diverted for hydropower projects and these projects are causing water shortages. The projects would forever destroy the ecology of our region. Scores of young men from Gilgit-Baltistan are serving 70-90 years of imprisonment for protesting against the plunder of our national resources".
The statement was carried by scores of fake sites set up by the Srivastava Group for Indian propaganda. 
One way or another, CPEC will be a peaceful answer to all Indian hostility ever, which the largest “democracy” hasn't been able to digest. India's open opposition is a testament to their fear. During Raisina Dialogue 2020, Indian Naval Chief Admiral Karambir Singh openly labeled the economic corridor a threat to India's sovereignty.
Islamophobia, Another Tool
Pakistan was created in the name of Islam, which is an integral part of our lives, and the fact that multiple religions and ethnicities coexist in the country makes us a unique place on earth. Not only do hostile powers keep us busy with geographical challenges, but they also make the utmost effort to disturb the religious balance. Shia-Sunni conflict always tops their list of wrongdoings.
Indian Chronicles exposed the devilish face here as well. Through one of their organizations, the International Council for Inter-Religious Cooperation (ICIRC), which also acts as the parent platform for many child organizations, the Srivastava Group keeps attacking the Islamic ideology. The report reveals that Ankit Srivastava founded ICIRC in Belgium in 2009, which is supposedly involved in preaching Quran in Europe.
The first question that comes to mind is how someone can belong to Hinduism and preach Quran to the world?
The report further states, "It is however hard not to find a sense of irony in knowing that Indian Chronicles worked closely with many far-right Members of the European Parliament, while Indian Chronicles had been publicly opposing the Ban on Burqa in Belgium and asking the Belgian government to "launch programs for integration of Muslims into Belgium and implement open-door policy so that all religions get to keep their idea."
One can also find dummy Islamic scholars legitimizing extremist activities to portray a gloomy picture of the religion in the West's eyes. 
How They Ignite the Fire? A Complex Network of Websites
It's a two-layered process. Firstly, the content laundering is exercised at ANI News Agency – a home-based news wire network. Once ANI takes a story, it is disseminated on Indian social media, news aggregator, such as Yahoo News, and major Indian news outlets quoting the content produced by the Srivastava Group from a legitimate source (ANI in this case).
In the second phase, the content is amplified on the website network – the dubious media outlets of Srivastava Group through content automation. 
The investigation reveals that all these sites are grouped under a few PR and marketing firms like 4NewsAgency Network – 265 fake media sites in 65 countries, Big News Network – 469 fake media sites in 94 countries, and World News Network – 40 fake media sites in 12 countries. 
Researchers at EU DisinfoLab describe how it took them days and nights and an arduous effort to recognize and track the actual network.
State-Sponsored Covert Operation, Let’s Link the Dots
In 2016, addressing an independence day ceremony, Indian Prime Minister Narendra Modi had publicly attacked Pakistan through his mendacious propaganda that people from Gilgit-Baltistan, Azad Kashmir, and Balochistan thanked him for supporting and raising voice for them.
In response, Brahumdagh Bugti thanked the Indian premier for his support and vowed to fight for the people of Balochistan remotely. In August this year, the ANI News ran a story that Bugti sought Indian citizenship after the Swiss government rejected his asylum application.
Soon after Modi spoke his mind in the public, Srivastava Group rescheduled the agenda and registered hundreds of domains for propaganda's sake.
In 2014, a company named "Aglaya" distributed a brochure during the ISS World Conference to promote its hacking services, including polluting the search results and social networks like Facebook and Twitter. Aglaya promised to discredit any target, an individual or a company, or even a country in its pamphlet. 
Interestingly, the Delhi based company is registered to the same address as the Srivastava Group, and the owner shows the name of Ankur Srivastava. 
The story about the existence of Aglaya first appeared on vice.com in 2016, and in a later follow-up story, VICE quoted Aglaya as calling some of its services "Cyber Nukes."
It also does not look like a co-incidence that ANI News Agency, which is the prime amplification platform for the anti-Pakistan content, maintains closer ties with Inna Ramamohan Rao. Rao has spent four years at RAW and also served four PMs as the Principal Information Officer.
Indian publications, The Caravan and Ken have also published articles on ANI's monopolistic role and deep roots in the Indian government, which also keep assigning it special projects such as developing a DD Kashmir TV Channel program for maligning Pakistan. In many instances, it's only the ANI News Agency that exclusively covers Geneva-based anti-Pakistan protests. 
No matter how cautious the global publications are in establishing a direct link between Srivastava Group and Indian State, does it still look like a solo effort of a single company? Of course not; it's a well-coordinated crime that can only be committed with lots of state-provided resources. Pakistani state organs need to work together to counter these warlike measures. It is high time for the world to realize and recognize the real face of India.


The author is a tech journalist and the founder of More Magazine, phoneyear.com, and outlookpakistan.com.
E-mail: [email protected]

Read 28 times


TOP